Celem rozwijanego w UJ CM programu symulowanych pacjentów jest podniesienie jakości kształcenia studentów szczególnie w zakresie umiejętności praktycznych, głównie badania fizykalnego, zbierania wywiadu oraz złożonych kompetencji komunikacyjnych. Nauczanie i ocenianie z pomocą pacjentów symulowanych jest obecnie szeroko stosowanym i dobrze zwalidowanym podejściem w nauczaniu medycyny w wiodących ośrodkach naukowych i dydaktycznych na świecie o udowodnionych, unikalnych korzyściach dydaktycznych, szczególnie w zakresie umiejętności praktycznych. Korzyści z zastosowania pacjentów symulowanych to miedzy innymi:
Pacjenci symulowani biorą również udział w egzaminach OSCE. Planowane jest kontynuowanie i znaczne rozszerzenie ich zaangażowania w egzaminy na Wydziale Lekarskim oraz na Wydziale Nauk o Zdrowiu.
Pacjenci są również zaangażowani w proces nauczania, głównie zbierania wywiadu, zaawansowanych technik komunikacyjnych oraz przekazywania informacji pacjentowi. Szczególne miejsce zajmie nauczanie komunikacji w trudnych sytuacjach komunikacyjnych, takich jak przekazywanie złych informacji, agresja, przemoc domowa, czy pacjent pod wpływem substancji odurzających. Takie sytuacje w kontakcie z prawdziwym pacjentem mogą być niebezpieczne lub urazowe zarówno dla studenta, jak i pacjenta. W warunkach symulacyjnych takie scenariusze mogą być ćwiczone wiele razy, aż do uzyskania zakładanego efektu dydaktycznego. Ważną częścią programu są również zajęcia hybrydowe, czyli zajęcia z pacjentami symulowanymi oraz fantomami wysokiej i niskiej wierności jednocześnie, w warunkach sali symulacyjnej.